przejdź do treści

Spektakle inauguracyjne | Centralna Scena Tańca

Tłumacz Polskiego Języka Migowego dostępny codziennie w MIK

Data Godzina Miejsce

05.03.2020 o godzinie 19.00 zapraszamy na inaugurację projektu i pierwszy czwartek Centralnej Sceny Tańca (CST) w Mazowieckim Instytucie Kultury.

W sezonie letnim od marca do czerwca w CST w Warszawie będą prezentowane sola i duetu. Podczas pierwszego wieczoru zobaczymy spektakle zarówno polskich jak i francuskich tancerzy i choreografów. Taniec w bardzo czystej wręcz formalistycznej postaci zobaczymy m.in. w technice modal undergound.

Natomiast o godzinie 20:00 zapraszamy na pierwszy cykl krytyczny „Rozmowy też o tańcu”, którego gośćmi będą Romuald Woźniak oraz Dawid Żakowski. Spotkanie poprowadzi kuratorka programu Centralnej Sceny Tańca w Warszawie Paulina Święcańska.

„YOU WILL NEVER KNOW”/ Claire Saintard / Thierry Verger Premiera polska-etiuda taneczna / czas trwania: 10 minut

„HIPPOCAMPUS” / Michał Adam Góral
Performance taneczny / czas trwania: 15 minut

„IMPOSSIBLE’’ / Claire Saintard / Marek Klajda / Thierry Verger
Premiera polska - duet taneczny / czas trwania: 23 minuty

Organizator: Fundacja Artystyczna PERFORM i Mazowiecki Instytut Kultury

///

„YOU WILL NEVER KNOW”
Spójrz i zaobserwuj ten taniec z uporządkowanymi, urzekającymi liniami. Jak brzytwa, która zostawia bruzdy bez cięcia.
Wewnątrz zmaganie, zbuntowana moc, cicha i podzielona.
Czy widzisz to wewnętrzne szaleństwo zamknięte w zorganizowanej formie?
Zadyszka katharsis, oczyszczenie, instynkt przetrwania.
Przy krawędzi pochyl się do przodu i spróbuj odczytać ślady pozostawione przez ten taniec.
Koncepcja i choreografia: Thierry Verger
Taniec: Claire Saintard

„HIPPOCAMPUS”
Według wierzeń starożytnych Greków i Rzymian mityczne stworzenia Hippokampy żyły w morzu. Wraz z ichtiocentaurami, Trytonem, trytonami, Nereidami tworzyły orszak Posejdona i Amfitryty
Hipokamp jest także częścią układu limbicznego, który odpowiedzialny jest głównie za pamięć, wiąże się z funkcjami odczuwania i reagowania. Zanikanie i pomniejszanie tej struktury zostało połączone naukowo z popadaniem w schizofrenie przez dorosłych czy też rozwijania się choroby Alzheimera.
Rozszczepienie myślenia, sprzeczność w działaniu, sprzeczność w mówieniu, zobojętnienie emocjonalne. problemy ze współodczuwaniem oraz pamięcią, nadmierna aktywność, potrzeba ciągłego poruszania się, narastające pobudzenie.
Solo jest osobistą próbą podjęcia badania nad fizycznością stanów i zwróceniem uwagi na problem często nierozumianej, skrytej i powiększającej się grupy 50 mln ludzi na całym świecie.
Koncepcja, choreografia i taniec: Michał Adam Góral

„IMPOSSIBLE’’
Dwa ciała. Dwa byty. Dwie przestrzenie niewypowiedzianego.
Pokonać granice, stać się jednym, wtopić się w siebie i zapomnieć o szaleństwie. Lub wejść w nie?
Jakie są prawdziwe granice, poza fizycznością?
„Nie przepraszaj”. „Wracaj”. „Wyjdź”.
„Zostaw mnie w spokoju”.
„Zasłoń mi oczy”.
Pogoń, przenikanie, separacja… wszystko się miesza.
Cichy krzyk, który brzmi jak piosenka.
Koncepcja i choreografia: Thierry Verger
Taniec: Claire Saintard i Marek Klajda

////

Claire Saintard uczyła się tańca klasycznego u J. Goube, S. Prince, F. Legrée, E. Martins. Następnie, krok po kroku odkrywała taniec współczesny, a M. Ohanessian dał jej podstawy do pracy scenicznej. Jej doświadczenia w grupach tanecznych, zarówno neoklasycznych i współczesnych, pozostawiły ją jednak z pewnym poczuciem niedosytu. Swoje portfolio techniczne i ruchowe Claire uzupełniła dzięki równoległej praktyce jogi oraz pracy z Thierrym Verger. Jej spotkanie ze stworzoną przez niego techniką Modal Underground dały pretekst do nowego, artystycznego spotkania ze sobą.

Michał Adam Góral - tancerz, performer, młody choreograf, nauczyciel. Absolwent prestiżowej uczelni Codarts Rotterdam University for the Arts w Holandii. Od 2016 roku tancerz teatru Compagnie THOR w Brukseli w produkcjach „Anima Ardens” i „WaW – We are Woman”. Współpracował z Het Internationaal Danstheater w Amsterdamie, Derida Dance Company w Bułgarii oraz Korzo Theater w Hadze. Tańczył w spektaklach takich choreografów jak : Bill T. Jones (USA), Jiří Kylián (Holandia), Marthy Graham (USA), Giulii Mureddu (Włochy), Jana Linkensa (Holandia), Lucasa Jerviesa (Australia), Ivanhoe Chun-ho Lam (Chiny), Thoma Stuarta (Holandia), Edersona Rodriguez Xavier (Brazylia), Thierry Smiths ( Belgia) Pracował przy realizacji instalacji Body Building, designera mody i architekta Henrika Vibskova z Danii. W Polsce, Michał współpracował z Teatrem Tańca Test, Teatrem Tańca Caro, B’cause Dance Company, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Tańca Zawirowania, Teatrem Komedia. Jako choreograf stworzył materiał ruchowy do gry wydanej przez Sony na platformę Playstation4 -„Bound” nagrodzoną m.in. Paszportem Polityki, kilka choreografii do teledysków. Wyreżyserował nagradzane na konkursach solo „N°2, spektakl „Waterfallin” , pokaz „Bolero” na warszawskiej Nocy Tańca oraz spektakl „Quo Tendis”, który miał premierę w teatrze Prochownia.

Marek Klajda jest przedsiębiorcą i dyplomatą, od dawna fascynującym się doświadczaniem ciała i umysłu oraz związkiem między nimi. Jest mistrzem sztuk walki i qigong z ponad 30-letnią ciągłą praktyką. Taniec stał się naturalnym przedłużeniem tych oryginalnych poszukiwań. Marek uczył się tańca współczesnego u Kamy Giergoń, a obecnie współpracuje na stałe z zespołem Thierry'ego Verger, francuskiego choreografa i twórcy techniki Modal Underground.

Thierry Verger francuski tancerz, edukator, choreograf.
Twórca stylu tańca współczesnego Modal Underground.
W swojej pracy Thierry opiera się na stworzonej przez siebie, oryginalnej i eklektycznej technice tanecznej. Czerpie z doświadczeń mistrzów tańca z przeszłości i teraźniejszości, ze sztuk walki i tańca rytualnego. Modal Underground to pomost pomiędzy średniowieczną fantazją a współczesną rzeczywistością. Ten sposób tworzenia choreografii łączy przeciwieństwa: klasyczne linie i barokowe krzywe, zmysłowość i niekiełznanie.
Thierry współpracuje z wieloma znanymi szkołami i teatrami w Europie. W Polsce współpracował z teatrami tańca w Kielcach, Lublinie, Poznaniu, Krakowie i Szczecinie. Tworzył także choreografie do pierwszych edycji programu „You can dance”. Na stałe mieszka, tworzy i uczy w Paryżu.
Romuald Woźniak - uprawia rzeźbę, scenografię, instalacje przestrzenne, reżyserię światła. Od kilkunastu lat, główne pole aktywności to spektakle teatru narracji wizualnej i działania performatywne. Zrealizował kilkadziesiąt autorskich spektakli będących sumą jego doświadczeń rzeźbiarskich, performerskich i scenograficznych. W spektaklach tych jest twórcą scenariuszy, reżyserem, scenografem, autorem koncepcji światła i ruchu. W 1993 r. wraz z Marcinem Jarnuszkiewiczem założył Teatr Akademia, początkowo działający przy katedrze scenografii ASP, a od 1999 r. na warszawskiej Pradze, stając się ważnym punktem kultury alternatywnej w stolicy. Tu artysta realizował swoje autorskie spektakle, a także popularyzował twórców z obszaru teatru tańca i narracji wizualnej. Teatr Acadamia zakończył działalność w 2018 r. Romulad Woźniak jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pracował na Wydziałach Scenografii i Rzeźby. Prowadzi Pracownię Działań Przestrzennych. Piastował funkcje Prodziekana Wydziału Rzeźby i Kierownika Katedry Działań Przestrzennych.
Dawid Żakowski - reżyser, aktor i pedagog teatralny. Jest współzałożycielem Stowarzyszenia Sztuka Nowa (sztukanowa.pl) i Pracowni Teatru Fizycznego działającej w przestrzeni laboratoryjnej LUB/LAB w Warszawie. W ramach działań Stowarzyszenia i Pracowni TF prowadzi profesjonalne badania technik teatralnych i praktyki w dziedzinie międzynarodowej wymiany teatralnej.
W latach 1997-2007 współpracował z Piotrem Borowskim, jako aktor i asystent reżysera. Biorąc udział w jego spektaklach (Północ, Człowiek, Henryk. Hamlet. Hospital) występował m. in. w Paryżu, Lille, Berlinie, Dusseldorfie, Moskwie, Montevideo, Caracas, Belo Horizonte, Sao Paulo, Neapolu, Palermo, Florencji, Zurychu. Jako aktor współpracował również z Teatrem Pieśń Kozła we Wrocławiu, NeTTeatre w Lublinie.
W ostatnich latach pracy twórczej realizuje projekty o charakterze interdyscyplinarnym, w ramach których wyreżyserował m. in. spektakle: Sylwia:Medea, Moja wolność – Moja niepodległość, Warsaw: in Between, Mapy Pamięci, ARTYSTA. Mechanika ucieczki, Badania solarystyczne 2.0.
Jest współautorem dwóch projektów z zakresu edukacji artystycznej i kulturalnej, kierowanych do młodzieży: W poszukiwaniu tożsamości i PODAJ DALEJ – teatralna platforma wymiany technik.
Jako pedagog teatralny prowadzi stałe zajęcia dla studentów aktorStudia Romy Gąsiorowskiej w Warszawie oraz dla młodzieży w Miejskim Ośrodku Kultury w Sochaczewie i CPK w dzielnicy Praga Południe w Warszawie.
Od 2008 roku współrealizuje również międzynarodowe projekty badawcze: Drought (Limassol – Warszawa), Lift Off (Berlin – Frankfurt – Warszawa), Regula contra Regulam (Mediolan – Wrocław – Warszawa), If it was my street (Gorlitz – Rennes – Warszawa), Taburopa (Lizbona – Kolonia – Bruksela – Warszawa).

Paulina Święcańska
Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia na wydziale rytmiki, Uniwersytetu Zielonogórskiego studiów I stopnia na kierunku Animacja Kultury i Sportu. Pedagog Instruktor Tańca Współczesnego uznany przez Narodowe Centrum Kultury. Absolwentka Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie studia II stopnia na kierunku kulturoznawstwo oraz kinetografii R. Labana w Instytucie Choreologii w Poznaniu. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku menadżer kultury oraz Uniwersytetu Łódzkiego – produkcja teatralna.
Doświadczenie i praktykę zawodową zdobywała również na międzynarodowych festiwalach i coachingach w całej Europie a także w Izraelu, Brazylii, Indiach, Rosji, Turcji, Australii, Indonezji, USA i Japonii.
Mocno zaangażowana w animację miasta Warszawy zarówno jego przestrzeni jak i mieszkańców żywą i bezpośrednią sztukę poprzez m.in. Festiwal Warszawskiej Sztuki niezależnej Re:wizje 2008-2012 gdzie była kuratorem tańca. Współorganizator Warszawskiej Platformy Tańca 2014-2016, dyrektor artystyczny Festiwalu Kontakt Improwizacji Warsaw Flow w latach 2010-2019, dyrektor Centrum Sztuki Tańca w Warszawie w latach 2017-2019
Od 2011 roku współtworzy Fundację Artstyczną PERFORM, poprzez którą realizuje projekty artystyczne, społeczne i edukacyjne pracując z artystami różnych kierunków i profesji. W pracy zawodowej wykorzystuje techniki takie jak: contact improvisation, authentic movement, improvisation, bodywork, animal flow, space composition, physical theatre, ecstatic dan

 

system dostarczany przez © biletyna.pl 2006-2024

do góry