przejdź do treści

Miastofonie | Scena Teatr Ruch Taniec

Tłumacz Polskiego Języka Migowego dostępny codziennie w MIK

Data Godzina Miejsce

Miastofonie to interaktywna instalacja dźwiękowa, będąca próbą realizacji idei świadomego kształtowania przestrzeni dźwiękowej. Niewidzialny instrument, który stanowi punkt centralny instalacji, poruszany jest improwizowanym tańcem. Materiał dźwiękowy stanowią odgłosy miasta Warszawy. Performerki poruszając się w zasięgu czujnika ruchu, grają na niewidzialnym instrumencie, swoim tańcem przywołując i transformując dźwięki.

Punktem wyjścia projektu jest manifest futurystyczny L’arte dei rumori (Sztuka hałasów 1913) autorstwa Luigiego Russolo, postulujący koniec muzyki przeszłości, a w konsekwencji narodziny nowej jakości zainspirowanej przemysłowym pejzażem dźwiękowym wielkich miast. Kolejną ważną inspirację stanowią kompozycje eksplorującego granice ciszy i dźwięku Johna Cage’a. Finał performansu zainspirowany został między innymi uchwałą UNESCO, które w 1969 roku potępiło nieposzanowanie prawa każdego człowieka do ciszy, jak również esejem R. Murraya Schafera The Music of the Environment (1973), wprowadzającym do dyskusji na temat dźwięku wątek akustycznej ekologii oraz ciszy, jako warunku duchowego i umysłowego spokoju.

Koncepcja, scenariusz, choreografia, dźwięk - Katarzyna Stefanowicz
Współpraca artystyczna - Dorota Błaszczak, Dominika Jarosz, Nicolas de la Vega,
Performans - Dominika Jarosz, Katarzyna Stefanowicz
Dźwięki - Katarzyna Stefanowicz, Nicolas de la Vega, Dominika Jarosz, Michał Marecki
Programowanie - Dorota Błaszczak, Nicolas de la Vega, Katarzyna Stefanowicz
Przestrzeń wizualna - Aleksander Janas
Kostiumy - Katarzyna Stefanowicz, Janina Marecka

W performansie wykorzystano fragmenty tekstów L’arte dei rumori (Sztuka hałasów) autorstwa Luigiego Russolo oraz fragmenty eseju The Music of the Environment autorstwa R. Murraya Schafera. (Kultura dźwięku teksty o muzyce nowoczesnej wybór i redakcja Christoph Cox, Daniel Warner, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria).
Nagrania dźwięków zostały zrealizowane od maja 2019 do stycznia 2020.
Próby zrealizowano w przestrzeni Teatru Baza oraz w przestrzeni warsztatowej Fundacji Strefa WolnoSłowa w Teatrze Powszechnym od września 2019 do lutego 2020 roku.

Projekt został zrealizowany w ramach stypendium artystycznego Biura Kultury Miasta Stołecznego Warszawy 2019

 

system dostarczany przez © biletyna.pl 2006-2024

do góry