przejdź do treści

„ONE” / DURSKI / KANIA / STANEK / USTOWSKA POLSKA SIEĆ TAŃCA

Tłumacz Polskiego Języka Migowego dostępny codziennie w MIK

Data Godzina Miejsce

Spektakl prezentowany w ramach Polskiej Sieci Tańca, której organizatorem jest Instytut Muzyki i Tańca.

„Obecny stan naszej wiedzy o tzw. rzeczywistości sugeruje, dość sensownie zresztą, że wszechświat zbudowany jest z bardzo małych cząstek elementarnych oraz tzw. ruchu zachodzącego pomiędzy nimi. Ich ilość jest nieskończona. To znaczy zawsze o jeden więcej. I co. I niektóre cząstki się zlepiają. I wytrzymują tak dłużej. Galaktyki, ludzie, owoce. To mniej lub bardziej złożone grudy cząsteczkowe. Rzadko o sobie tak myślicie, bo macie przed tym wrodzoną blokadę. Myślenie o sobie i o świecie jak o abstrakcyjnym zlepie cząsteczkowym prowadzi do niewygodnych wniosków.” „Sailor” Norman Leto

Spektakl rozpoczyna się od tańca, a taniec od interakcji ciał, dźwięków i obiektów. Ciała i obiekty z kolei rozpoczynają się w cielesnym „kolektywie”, a koncentrują się wokół jego twórczej i destrukcyjnej mocy. Powstająca forma pozwala na odkrywanie możliwości, dynamik i granic tego „kolektywu”. ONE napędzany jest nieustanną fascynacją budowaniem i dekonstrukcją, sensem i nonsensem, całością i czarną dziurą. Poprzez grę z „formą” spektakl balansuje na cienkiej granicy między eksperymentem a rozrywką. Opiera się na poetyckim dialogu pomiędzy jednostkowością a kolektywem. W przestrzeniach pomiędzy dźwiękami, tańcem i choreografią ukryte są pytania o to, kim jesteśmy sami i jak możemy być razem. Czego by nam zabrakło gdybyśmy utkwili w procesie dążenia do indywidualnej samowystarczalności.

Spektakl ONE realizują Katarzyna Ustowska i Piotr Stanek, znani gdańskiej widowni z kreacji w przedstawieniach Teatru Dada – ENCLAVE 4/7, INTRO i wspomnianym już DZISIAJ, WSZYSTKO – oraz Katarzyna Kania, studentka choreografii w Giessen (CuP ) i Patryk Durski, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu.

Koncept i realizacja: Katarzyna Kania, Katarzyna Ustowska, Piotr Stanek, Patryk Durski

Dramaturgia: Katarzyna Kania

Muzyka: Michał Drabczyk

Reżyseria świateł: Michał Kołodziej

Produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk przy wsparciu Urzędu Miasta

Czas trwania: 60 min

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artystów z widzami. Prowadzenie: Adela Prochyra

Zdjęcie w tle: Dominik Werner

KATARZYNA USTOWSKA

Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (2008) oraz wydziału tańca współczesnego na University of Kent w Northern School of Contemporary Dance w Wielkiej Brytanii (2012). Magister w dziedzinie edukacji w tańcu współczesnym na Frankfurt University of Music and Performing Arts w Niemczech (2017). Współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw i Teatrem Trans-Atlantyk. Współtworzy Fundację polka dot w Gdańsku. Realizuje autorskie prace, tworzy projekty artystyczne i edukacyjne w Polsce i za granicą. Prowadzi autorski program edukacji tanecznej w otoczeniu pedagogicznym Montessori. Jest stypendystką m.in. Prezydenta Miasta Sopotu oraz laureatką nagrody “Sopocka Muza dla Młodych Twórców”.

PIOTR STANEK

Absolwent Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (2011). Od 2013 roku współpracuje z teatrem Dada von Bzdülöw. W ostatnich latach występował w spektaklach m.in.: Jerzego Stuhra „Ubu Król czyli Polacy”, Rafała Urbackiego „Jaram się”, Jens Van Daele „Working title:Ego”, Jacka Łumińskiego „Przejścia”, Kuby Kowalskiego (Teatr Dramatyczny im. Stefana Żeromskiego w Kielcach) „Zachodnie Wybrzeże”, Remigiusza Brzyka (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) „Kariera Artura Ui”. Laureat nagrody publiczności w konkursie „Eurowizja dla Młodych Tancerzy 2013”, uczestnik dwóch edycji festiwalu Deltebre Dansa (Hiszpania). We współpracy z innymi artystami, stworzył autorskie projekty m.in.: „Samsara”, „Zrabowali mi składaka” (Klub Żak Gdańsk, rezydencja/premiera 2014), „PLAN EWAKUACJI/EMERGENCY PLAN” (rezydencja Krakowskie Centrum Choreograficzne 2015).

KATARZYNA KANIA

w roku 2016 rozpoczęła Master Program na kierunku Choreography and

Performance w Giessen (Institute for Applied Theatre Studies) pod kierownictwem Bojany

Kunst. W 2014 roku ukończyła Wydział Teatru Tańca w Bytomiu (PWST Krakow) i od tamtej pory współpracuje z wydziałem w charakterze asystentki. Gościnnie kształciła się również w Tel Avivie (Kibbutzim College of Education) i Bratysławie (VSMU, Bratislava). Od 2012- współzałożycielka polsko-niemieckiego kolektywu little:interference. Tworzy autorskie spektakle oraz projekty artystyczne i edukacyjne we współpracy z polskimi i zagranicznymi artystami. Uczestniczyła i występowała na międzynarodowych festiwalach, m.in.: Dei Due Mondi w Spoleto, Flora Theatre Festival w Ołomuńcu, Baltic House Theatre Festival w St. Petersburgu, Deltebre Dansa w Hiszpanii. W 2017 została Stypendystką programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” oraz niemieckiego stypendium artystycznego DAAD.

PATRYK DURSKI

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie

(obecnie Akademii Sztuk Teatralnych) na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Działa jako

niezależny twórca. Współpracował z kompanią Burning Bridges Jensa van Daele. W ostatnich

pracach eksploruje technologicznie zapośredniczoną zależność ruchu i dźwięku, w których

technologia pełni rolę przedłużania i poszerzania możliwości percepcji cielesnej, współtworzy

również grupę LineAct, w której oprócz konwencjonalnych środków wykonawczych oraz

metody site specific używana jest technika tańca wertykalnego.

MICHAŁ DRABCZYK

Absolwent wydziału inżynierii dźwięku i produkcji muzycznej Uniwersytetu Wolverhampton w Wielkiej Brytanii. Ukończył studia ze specjalizacją w kompozycji filmowo-telewizyjnej oraz miksie. Swoje doświadczenie zawodowe zbierał w studiach nagraniowych w Birmingham, a w Polsce pracował jako realizator i producent w trójmiejskich studiach takich jak Humidor Records, Audioplanet oraz studiem animacji poklatkowej Tre�. Komponuje muzykę do filmów m.in dla studia Kadr, Łódzkiej i Gdyńskiej Szkoły Filmowej oraz innych form audiowizualnych. Jako „Michael Warren” działa na polskiej scenie elektronicznej w roli producenta i twórcy audio-wizualnych live-aktów.

—————

Polska Sieć Tańca to pierwsza w Polsce, sformalizowana sieć centrów wspierających sztukę tańca i repertuarowa współpraca ośrodków w całym kraju. Sieć wspiera cyrkulację rodzimych produkcji oraz wymianę artystyczną, a jej otwartość zarówno na instytucjonalne teatry, jak i na niezależnych twórców, daje szansę na zaprezentowanie polskiej sztuki tańca w całej jej barwnej różnorodności. Sieć powstała w 2017 roku jako oddolna inicjatywa, kreowana w duchu wymiany i poszanowania różniących się od siebie artystycznych wizji. Kierownikiem i pomysłodawcą Sieci jest Maciej Kuźmiński, a głównym organizatorem od 2019 roku – Instytut Muzyki i Tańca.

Polską Sieć Tańca w 2019 roku tworzą centra założycielskie Sieci: Lubelski Teatr Tańca, Kielecki Teatr Tańca, Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK, Krakowskie Centrum Choreograficzne, Art Stations Foundation z Poznania, Regionalne Centrum Kultur Pogranicza z Krosna oraz nowi partnerzy: Fundacja Polka dot z Gdańska, Centrum Sztuki Mościce z Tarnowa, Krotoszyński Ośrodek Kultury, Suwalski Ośrodek Kultury oraz warszawskie Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, współpracujące z Mazowieckim Instytutem Kultury.

W drugim sezonie działalności na repertuar PST składa się 10 spektakli polskich twórców i zespołów, które zostaną zaprezentowane w 12 miastach ponad 50 razy. To „Dobre wychowanie” (Grupa Wokół Centrum), „One” (Durski, Kania, Stanek, Ustowska), „Kaj Dzias” (Living Space Theatre), „We_selle” (Wojciech Mochniej), „Rozkosz” (Teatr ROZBARK), „fascynat odśrodkowy_dwatrzycztery” (Anna Piotrowska), „Mute” (Janusz Orlik), „Stalking Paradise” (Lubelski Teatr Tańca), „Cudowny Mandaryn” i „Stół bez szczęścia” (Kielecki Teatr Tańca).

 

system dostarczany przez © biletyna.pl 2006-2024

do góry