przejdź do treści

Arcydzieła muzyki kameralnej: Maria SŁAWEK i Radosław KUREK

Tłumacz Polskiego Języka Migowego dostępny codziennie w MIK

Data Godzina Miejsce

PROGRAM

Johannes Brahms

III Sonata skrzypcowa d-moll op. 108

Allegro

Adagio

Un poco presto e con sentimento

Presto agitato

WYKONAWCY

Maria SŁAWEK

Solistka i kameralistka, wykonuje utwory z różnych epok, od baroku po współczesność – szczególne miejsce w jej repertuarze zajmują dzieła Mieczysława Weinberga. Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii, we Włoszech, Francji, na Ukrainie i w USA. W sezonie artystycznym 2017/18 była artystką rezydentką Filharmonii Krakowskiej.

Od roku 2007 Maria Sławek gra w duecie z pianistą Piotrem Różańskim. W 2012 roku ukazała się ich pierwsza płyta z sonatami Schumanna i Prokofiewa, wydana przez Agencję Koncertowo-Wydawniczą „Castello”. Trzy lata później artyści nagrali dzieła na skrzypce i fortepian Weinberga – album, opublikowany przez wydawnictwo fonograficzne CD Accord, został objęty patronatem Programu II Polskiego Radia, otrzymał również bardzo dobre recenzje w prasie polskiej i zagranicznej (m.in. w magazynie The Strad). Od 2009 roku wraz z Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik, Arturem Rozmysłowiczem, Marcinem Zdunikiem i Rafałem Kwiatkowskim artystka współtworzy wyjątkowy zespół – sekstet smyczkowy. Nagrania z jej udziałem były wielokrotnie prezentowane na antenie Polskiego Radia.

Skrzypaczka w 2007 roku otrzymała nagrodę maestro Jerzego Katlewicza, przyznawaną

wyróżniającym się studentom krakowskiej Akademii Muzycznej. W latach 2010, 2013 i 2018 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (m.in. w ramach programu „Młoda Polska”). Zdobyła Stypendium Twórcze Prezydenta Miasta Krakowa w 2011 roku, znalazła się także wśród laureatów nagrody Solti Foundation.

Maria Sławek jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie od 2011 roku pracuje w Katedrze Skrzypiec i Altówki, obecnie na stanowisku adiunkta. Kształciła się pod kierunkiem wybitnych muzyków – Wiesława Kwaśnego i Dory Schwarzberg (Wiedeń). Swoje umiejętności doskonaliła także pod kierunkiem Kai Danczowskiej, Maxima Vengerova i Wandy Wiłkomirskiej. W 2019 roku ukończyła Podyplomowe Studia Polsko-Żydowskie w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie.

Artystka gra na instrumencie Charles'a Francois Ganda z pracowni Nicolasa Lupota (Paryż 1817).

Radosław KUREK

Od zdobycia wyróżnienia The Bridget Doolan Prize za najlepsze wykonanie utworu W. A. Mozarta na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Dublinie w 2012 roku oraz zwycięstwa XV Międzynarodowego Konkursu im. J. Brahmsa w austriackim Pörtschach w 2008 roku (wraz z wiolonczelistą Georgyim Lomakovem), Radosław Kurek intensywnie pracuje nad poszerzaniem swojego repertuaru. Stale doskonali wysokie umiejętności na polu interpretacji muzyki kameralnej i dzieli się swoją wrażliwością z publicznością wykonując muzykę od klasycyzmu do współczesności na starannie przemyślanych recitalach solistycznych.

Jego siła jako artysty tkwi w niezwykłej elastyczności we współpracy z innymi muzykami, dlatego jest szczególnie ceniony jako partner w muzyce kameralnej.
Owocem wielu muzycznych spotkań pianisty są nagrania dla takich wytwórni płytowych jak niemiecka GENUINE Classics, Bayerischer Rundfunk, ANAGRAM, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, DUX, Soliton czy BeArTon.

Artysta uczestniczył w wielu prestiżowych wydarzeniach muzycznych, występując zarówno jako solista jak i kameralista w Austrii, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Norwegii, Szwecji, Belgii, Hiszpanii, Włoszech, Japonii, Egipcie, USA oraz licznych miastach Polski. Grywał między innymi w Malmö Live Konserthus, Gamle Logen Concert Hall w Oslo, Auditorium Augustianum w Watykanie, Festsaal w Wiedniu, Auditorium al Duomo we Florencji, a także w salach Filharmonii Narodowej, Pomorskiej, Krakowskiej, Bałtyckiej, Wrocławskiej i Łódzkiej oraz w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie.
Jako solista występował między innymi z orkiestrami Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Wrocławskiej oraz Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia” i Capellą Bydgostiensis pod dyrekcją wielu znakomitości dyrygenckich takich jak Jacek Kaspszyk, Jose Maria Florencio , Michał Nesterowicz czy Jakub Chrenowicz. Partnerował też tak wybitnym artystom jak Konstanty Andrzej Kulka, Roman Jabłoński czy Jadwiga Kotnowska; współpracował również
z Robertem Kabarą, Wiesławem Kwaśnym i Agatą Zubel.

Ponadto jako solista lub pianista – kameralista uczestniczył oraz zdobywał nagrody i wyróżnienia na konkursach w Indianapolis, Genewie, Monachium, Terni, Shumen, Narwie, Florencji, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu i Katowicach.

Radosław Kurek ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń pozostając jej asystentem w latach 2008-2009. Swój kunszt doskonalił pod kierunkiem wielu szeroko cenionych artystów takich jak Pavel Vernikov, Niklas Schmidt, Sebastian Hamann, Viera Nossina, John O’Conor, Ewa Pobłocka, Maja Nosowska czy Szabolcs Esztenyi.

Od jesieni 2009 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta. Tam też w 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.

 

system dostarczany przez © biletyna.pl 2006-2024

do góry