przejdź do treści

Arcydzieła Muzyki Kameralnej - LUTOSŁAWSKI PIANO DUO

Tłumacz Polskiego Języka Migowego dostępny codziennie w MIK

Data Godzina Miejsce

Założony w 1999 roku Lutosławski Piano Duo zyskał reputację jednego z czołowych na świecie duetów fortepianowych młodej generacji. Swą wspólną drogę artystyczną pianiści, Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik, laureaci Paszportów Polityki 2014, rozpoczęli pod opieką wybitnego izraelskiego duetu fortepianowego – Brachy Eden i Alexandra Tamira, a inspiracja właśnie tym zespołem trwa po dziś dzień. Są absolwentami Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i Hochschule für Musik und Theater w Rostocku (Niemcy) w klasie mistrzowskiej Hansa-Petera i Volkera Stenzl.

Lutosławski Piano Duo jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów: w Grecji – Grand Prix (2000), Polsce – III Nagroda na 2. Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych (2002), laureatem Estrady Młodych i Nagrody im. Jerzego Waldorffa (2005), I Nagrody i Nagrody im. Marka Stachowskiego na 10. Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki w Krakowie (2006), na Litwie – Grand Prix i Nagroda im. Franza Schuberta (2004), w Czechach – III Nagroda na 13. Międzynarodowym Konkursie im. Franza Schuberta (2003) i we Włoszech – Nagroda Specjalna im. Gioacinto Scelsi (2005), II Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. Valentino Bucchiego w Rzymie (2009). Pianiści kilkakrotnie byli stypendystami Ministra Kultury oraz Fundacji Kultury, a także laureatami programu stypendialnego Młoda Polska.

Lutosławski Piano Duo zyskuje przychylne głosy krytyków i publiczności, czego potwierdzeniem są liczne zaproszenia na festiwale, takie jak m.in. Warszawska Jesień, Muzyka na Szczytach, Festiwal Polskiego Radia, Festiwal Nowa Tradycja, Kwartesencja, Musica Polonica Nova, Kody, Sacrum Profanum, festiwale pianistyczne w Antoninie i Słupsku. Artyści występowali w większości krajów europejskich, obu Amerykach, na Bliskim Wschodzie i w Azji (Chiny, Japonia). Współpracowali m.in. z orkiestrami Aukso, Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Radiową, NOSPR, Leopoldinum pod batutą Łukasza Borowicza, Szymona Bywalca, Jerzego Maksymiuka, Jacka Rogali, Marka Mosia.

W roku 2006 pianiści rozpoczęli współpracę z wybitnym duetem perkusyjnym młodego pokolenia – Hob-beats Duo (Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala). Jako kwartet o nazwie Kwadrofonik wykonują muzykę ubiegłego wieku i czasów najnowszych oraz własne opracowania polskich pieśni i tańców ludowych, a także utworów Fryderyka Chopina, które mieli okazję prezentować we wrześniu 2010 roku w nowojorskiej Carnegie Hall i Chicago Symphony Hall. W maju 2011 roku, podczas debiutu w Filharmonii Berlińskiej wykonali m.in. własną transkrypcję Święta Wiosny Igora Strawińskiego na dwa fortepiany i perkusję.

W 2007 roku, nakładem Polskiego Radia, ukazała się debiutancka płyta duetu (zawierająca utwory Lutosławskiego, Poulenca, Strawińskiego i Kagela) uhonorowana Nagrodą Fryderyk 2008 za najlepsze nagranie muzyki kameralnej. W 2008 roku powstała płyta Folklove zespołu Kwadrofonik, uhonorowana w 2009 roku Folkowym Fonogramem Roku. W roku 2013 swoją premierę fonograficzną (Sony Music Polska) miał wspólny projekt zespołu Kwadrofonik i Doroty Miśkiewicz: Lutosławski, Tuwim – Piosenki nie tylko dla dzieci. Album zdobył status Złotej Płyty. W roku 2014 Emilia Sitarz i

Bartłomiej Wąsik jako pierwsi pianiści europejscy nagrali utwory na dwa i cztery fortepiany Juliusa Eastmana (razem z Joanną Dudą i Mischą Kozłowskim) i Tomasza Sikorskiego. Album Unchained ukazał się w wydawnictwie Bołt Records. Rok 2015 przyniósł premierę albumu Requiem ludowe – będącego efektem współpracy zespołu Kwadrofonik i Adama Struga – uhonorowanego Folkowym Fonogramem Roku.

Możliwość stałego rozwoju artystycznego w jednym zespole zaowocowała niezwykłym zgraniem pianistów, odnalezieniem wspólnych barw i artykulacji, a także bogatym, stale rozszerzanym repertuarem, obejmującym w chwili obecnej około 100 utworów – od epoki baroku do czasów najnowszych, a wśród nich wiele prawykonań i autorskich transkrypcji utworów symfonicznych.

Cykl Arcydzieła muzyki kameralnej poświęcony jest prezentacji najwybitniejszych dzieł różnych gatunków muzyki kameralnej. Cóż to jest muzyka kameralna? Nazwa tego gatunku wywodzi się od słowa kamera – pokój, komnata, moglibyśmy mówić więc o muzyce pokojowej czy komnatowej. (...)

Lech Dzierżanowski

Koncepcja artystyczna projektu

Koordynator/kontakt: Dorota Chotyńska, d.chotynska@mik.waw.pl, 22 58 64 226

Organizator: MIK

W lutym oraz marcu kawiarnia Mazowieckiego Instytutu Kultury będzie nieczynna. Przepraszamy za utrudnienia.

 

system dostarczany przez © biletyna.pl 2006-2024

do góry